27. oktober 2012



Oprindelig post 05. Juni 2011

Pagajsnedkeren har været i gang :o)
Mit første forsøg på at snitte en pagaj gik ikke til held (den til højre på billedet) den endte med at vride sig, nok på grund af at træet ikke var helt tørt da jeg gik igang, snittet i fyr og olieret.
Den til venstre er andet forsøg, denne gang i lærk som lå til tørre i 14 dage på værkstedet inden snitteriet gik i gang, den virker mere ensartet end den første men mangler endnu at bestå sin første prøve. Björn Thomasson Design er en god kilde til inspiration udi byggeriet af kajakker og tilbehør.




Update 15. April 2012

Efter at have brugt min lærketræs pagaj hele vinteren var det blevet tid til en ny og lettere i cedertræ, pagajen er forstærket i midten med en stribe lærketræ for at give lidt afstivning til den ellers fleksible pagaj, den skal primært brugs til sommer padling og rulle leg så kantforstærkning er ikke nødvendigt, designet er igen lavet efter Björn Thomassons vejledning da jeg syntes hans pagajer er behagelige at ro med, efter lidt tilslibning fungerer den nye pagaj nu helt perfekt eneste forskel i design er at denne er med små "skuldre" da jeg har en tendens til at tage længere og længere ude på pagajen når jeg ror, med "skuldre" er man altid sikker på hvor man holder på pagajen.












Update 27. Oktober 2012

Min version af grønlandsåren er nu ude i version 4, denne gang inspireret af Christopher Cunningham fra bogen Building the Greenland kayak, Christopher benytter den konkave form til han årer og dette har jeg forsøgt at lave sammen med Björn Thomassons mere runde blad, første indtrykket er en åre der er lidt hurtigere end den runde fra sidste version, den nye åre er også lidt bredere ca. 10 mm og giver et rigtigt godt "bid" i vandet. Åren er udført i rød cedertræ og forstærket med eg i spidsen og på det yderste af bladet. Sjovt som sådan noget træ er forskelligt det stykke jeg fik er rød i den ene ende og lyst i den anden hvilket giver et rigtigt flot spil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar