10. oktober 2012

Mini test af X3M Nunataq kulfiber åre.

Jeg har testet grønlænder åren eller pagajen Nunataq fra X3M i Kolding som forhandles af kajakgården i Kolding og Århus.

Åren er udført i håndoplagt kulfiber og lakeret i hård klar lak, den måler 220 cm i længden, bredeste sted er 9,5 cm og tykkelsen i spidsen er ca. 8 mm, vægten er omkring 700 g, åren er "skulder" løs men har alligevel rimelig markant overgang fra blad til skaft på grund af det forholdsvis brede blad, så man er ikke i tvivl om hvor man har hænderne på åren, selve åren er hul hvilket medfører at man tydeligt kan høre dens gang i vandet, dette kan være meget praktisk da man på den måde får en klar tilbagemelding om man udfører ro taget rigtigt eller om der skal justeres lidt på vinklen/kraften.
Da åren er meget let og bred giver den et rigtigt godt "bid" i vandet og der er kontant afregning hvis man ikke får den ført rigtigt ud af vandet :-) om man så kan lide en så bred åre er jo lidt op til størrelsen på ens hånd og med min gennemsnitlige mandehånd er den lige på grænsen til at være for bred.
Jeg har teste åren på nogle korte ture og i forbindelse med nogle teknik øvelser, eneste minus efter min mening er at den er utrolig glat at have i hænderne når man har mine neoprenhandsker på og ikke mindst når man er vant til det gode hold der er på en træpagaj.

Selve håndværket og udførslen er utroligt flot lavet og samlinger er godt skjult, den er næsten så flot at man ikke nænner at bruge den for at undgå ridser, heldigvis er den som sagt lakkeret og kan dermed poleres hvis ridserne skulle blive for tydelige :-)

Skal jeg så have en? ... måske, det kunne jo være der lå en under juletræet. 

Skulle jeg anbefale nogle ændringer/forbedringer ville det være at X3M laver en model med lidt smallere blad og med lidt mere "træ agtig" greb så man får lidt bedre følelse med åren og helt perfekt ville det være hvis den kunne deles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar