3. juli 2011

Kajak test !

I min korte tid som havkajakroer har jeg prøvet følgende kajakker længe nok til at kunne give et indtryk af dem:


Valley Aquanaut PE
Valley Aquanaut, var den første havkajak jeg prøvede, en herlig kajak med masser af plads og ingen tendenser til unoder for den uøvede roer.
Valley Nordkapp PE


Valley Nordkapp, klassikeren over dem alle, når man lige har vænnet sig til den "manglende" primære stabilitet er det en kajak der gør lige hvad du ønsker, dog syntes jeg at PE udgaven er lige i den tunge ende med sine 27kg, når man "kun" er min størrelse, på et tidspunkt vil jeg gerne prøve en LV glasfiber udgave hvilken jeg er sikker på er "kajakken".


Tahe Marine Greenlander Touring.
Tahe Marine Greenlander Touring
Jeg har prøvet alle udgaverne og må sige at det er en kajak der er herlig at ro, den gør kun hvad man ønsker og når man har vænnet sig til den noget akavede fodstilling er den en herlig lege kajak og egnet til små ture.
P&H Scorpio 168 LV PE


P&H Scorpio PE ved første blik minder den meget om Aquanauten dog har den mere flad bund og skarpere kanter minder lidt om en grønlænder kajak. Det der overraskede mig mest ved denne kajak var at den ikke er nem at have med at gøre i vind og med mindre den får lidt finne er den ikke til at styre og det er synd for
det er en lækker kajak som nemt lader sig kante og i
øvrigt har god komfort.

4 kommentarer:

  1. Hej. Fin blog du har her. Jer er lidt nysgerrig på dine erfaringer med Seabird og med greenland touring, da jeg selv går og kigger dels på en seabird North Sea og dels greenland touring. Jeg kan se at du skriver GTen er egnet til kortere ture. hvad er grunden til at du ikke tænker at det er en kajak til længere ture. Er seabirden bedre egnet til det? eller er det også en kajak til leg og korte ture?
    MVH Keld

    SvarSlet
  2. Hej Keld. Tak for dit besøg, min blog er mest tænkt som en log over mine aktiviteter i havkajak og derfor er der heller ikke de helt lange beskrivende artikler her :-).
    På trods af Greenlanderens toruring betegnelse vil jeg personligt mene at det er kun korte ture såsom weekend ture med begrænset bagage, den egner sig til, nuvel hvis man kan acceptere at ens telt ligger på bagdækket (som bliver vådt med meget last i kajakken) så kan den vel sagtens bruges til langtur. Jeg kender ikke Seabird north sea men ud fra hvad jeg har set den brugt til vil jeg mene at den er som skabt til ekspeditioner og lang tur, man kan men prøv at kontakte nogle af dem der har en for deres mening. Den seabird jeg har valgt er Qanik og den er også en mellem lege og tur ting med god benplads når man først er kommet ned i den :-)

    SvarSlet
  3. Hej Heine.
    Tak for dit svar.
    Jeg er klar over at baggage pladsen er begrænser, og er med på at der på den måde er begrænsninger i forhold til turlængde. Det jeg blev i tvivl om var, om du ikke syntes at det var en kajak man kan sejle længere ture i, fx. 50-60 km, uden at det vil give problemer.

    SvarSlet
  4. Hej
    Det vil jeg mene man kan, sædet er behageligt nok det eneste der kan sætte begrænsninger er fodstillingen som kan virke noget akavet hvis man bruger størrelse 42 og opefter, men man vænner sig hurtigt til det og husker man at bruge benene lidt går det fint, selve kajakken opfører sig ganske forudsigeligt og er meget retningsstabil selv i god vind, den er let at manøvrere og reagerer hurtigt på styretag og kantning. Som du kan de har jeg nogle ture på omkring 25km uden oppakning så med oppakning og god pause kunne man sagtens ro det dobbelte :-)

    SvarSlet